Přednáška - Lian - Runy

Goto down

Přednáška - Lian - Runy

Příspěvek pro Zorak za Thu Jun 25, 2015 6:08 pm

Autor: Lian, učeň akademie
Runová magie

Runová magie má mnoho podob, veškerá kouzla v ní obsažená však pochází z run, které můžeme dělit na celkem 3 typy a 3 druhy. Každé kouzlo vyvolané runou čerpá energii především z magických proudů (vlákna arkány), pouze vyvolání/aktivování runy samotné stojí energii samotného vyvolávače kouzla. Runy přinášejí úplně jiný pohled na arkánovou magii, který má své výhody i nevýhody


Hlavní výhody
-Arkána, kterou je kouzlo krmeno, nejde přes sesílatele (tedy eliminace hrozby korupce arkánou).
-Sesílatel pouze spouští tvorbu kouzla, což je krok sám o sobě jen těžko přerušitelný protikouzly.
-Sesílatel se nemusí na kouzlo soustředit, jakmile jej sešle. Může tedy sesílat několik kouzel takřka najednou a nelze jej moc snadno rozhodit, taktéž jen zcela minimálně hrozí, že samotné kouzlo neuspěje kvůli zakolísání v koncentraci (neúspěšný pokus o aktivaci runě obvykle neuškodí).
-Sesílatel nemusí ke spuštění kouzla mluvit, stačí gesta rukou (i tak je proces aktivace runy alespoň několik vteřin dlouhý).
-Runová magie sice využívá arkánu a je tedy zcela nezávislá na přesvědčení, úmyslu apod., avšak je stále považována za přírodní a existují dokonce runy schopné léčit a to nejen bytosti, ale třeba i Pohromou poničený les atd. (čímž dosti "fušují" do práce šamanům a druidům).
-Již aktivované runy je velmi těžké rozptýlit (mnohem více než standardní kouzla a zaklínadla).

Hlavní nevýhody
Je (mnohem) obtížnější naučit se vyvolat runu, než zvládnout vlastnoruční vyvolání odpovídajícího kouzla.
Run je omezené množství, je jich rozhodně podstatně méně, než klasických kouzel.
Cílem run jsou hlavně objekty či bytosti, na kterých jsou umístěny, to může být nepraktické.
Pro náročnost jejich rozptylování je těžké až nemožná brát zejména mocnější kouzla zpátky, jakmile jsou jednou spuštěna.
Vytváření jiných než spontánních run je náročné na čas i materiál (mnohdy i řemeslnou zručnost).

Typy run
Značky
Cílem kouzla vyvolaného značkou je vždy bytost, tedy nikoliv předmět. Za bytost považujeme vše živé nebo případně mrtvolu. Značka je vždy aplikovaná přímo na bytost, na kterou má působit její kouzlo, což přináší mnohé nesnáze (toto vymezení nelze brát úplně doslovně vzhledem k faktu, že značka může ovlivňovat předmět, který drží/nosí daná bytost, avšak pak funguje jen dokud je nesen/držen). V první řadě aplikace značky vyžaduje mnohdy neschopnost cíle se bránit (musí být tedy předem zneškodněn) nebo svolení cíle. Neplatí to vždy, nicméně dostatečně rychlá aplikace runy na cíl, který se navíc brání, je mnohdy extrémně náročná až nemožná a vyžaduje skutečně velké zkušenosti se zacházením s danou runou.

Glyfy
S glyfy bývá už mnohem snazší práce než se značkami, protože jsou aplikovány pouze na neživé předměty (opět, toto vymezení je diskutabilní vzhledem k faktu, že efekt glyfu může být skrze předmět aplikován na bytost, která porunovaný předmět nosí/drží, avšak pouze dokud jej nese/drží).

Pečetě
Pečetě mohou být aplikovány na cokoliv, bytost či předmět, nebo i na holou zem. Kouzlo vyvolané pečetí totiž působí na celou oblast kolem ní. Pečetě bychom mohli ještě rozdělit na ty, které sesílají kouzlo na celou oblast a na ty, které sesílají kouzlo pouze na všechny bytosti v oblasti. Toto dělení však již nemá praktický význam, protože nikterak nerozlišuje způsob práce s runou jako takovou.



Druhy run
Spontánní runy
Spontánní runy jsou nejčastěji používané runy v bitvách, kdy není čas na pomalou a precizní tvorbu run. K vytvoření spontánní runy je potřeba předmět, na kterém je runa vyrytá nebo nakreslená. Runový mág tento náčrtek magicky přenese na cíl, přičemž je náčrtek nenávratně ztracen. Dosah tohoto přenosu je různý, některé runy lze přenášet i na vzdálenost několika desítek metrů, některé jsou přenášeny dotykem, například prstu. Runa se poté objeví na cíli, vytvořená pouze z magické energie, a okamžitě začne působit, nelze u ní tedy čekat s aktivací, k té dochází společně s tvorbou. Nevýhodou těchto run je fakt, že jejich vytvoření stojí určité množství energie, o které je pak samotné kouzlo oslabeno. Navíc runa není nějak zvlášť stabilní a je proto poměrně snadné narušit proudy energie v ní a runu zničit. Tyto runy jsou pouze na jedno použití, po ukončení působení kouzla je runa nenávratně ztracena. Spontánní runy jsou proto sice vhodné do bitev (zejména proti magicky nenadaným jedincům), avšak málo účinné proti těm, kteří umějí runy odstraňovat a bránit se proti nim.

Psané runy
Psané runy vyžadují dostatek času pro jejich vytvoření. Jak sám název napovídá, na cíl se musí napsat, k tomu je používán speciální magický inkoust. Jeho výroba vyžaduje někdy i značné zkušenosti a magické byliny, ze kterých jsou získávána potřebná barviva. Pro jednotlivé vzory a úrovně run je mnohdy vhodné použít různě kvalitní a vzácné, mnohdy těžko získatelné inkousty, které samotnou runu optimalizují, při užití méně kvalitních nebo pro danou runu vhodných inkoustů může být runa citelně oslabena. Runoví mágové tak potřebují být často schopnými alchymisty, nebo alespoň mít nějakého po ruce. Nákres runy trvá několik minut, vyžaduje totiž absolutní preciznost. Tato runa má jednu velkou výhodu oproti runám spontánním, lze ji aktivovat později, až několik dní po jejím vytvoření. Navíc je mnohem těžší je zničit, inkoust se sám po setření obnovuje, pokud není setřena najednou celá runa. Poté, co vyprchá kouzlo runou vyvolané (nebo je runa magicky rozptýlena), je celá runa společně s použitým inkoustem ztracena. Jsou užívány často, pokud je třeba v krátkém čase někde položit past nebo je třeba na někoho krátce před bitvou ještě v rychlosti nakreslit nějakou značku, tedy kdykoliv není čas na tvorbu permanentní runy.

Permanentní runy

Permanentní runy jsou nejnáročnější na vytvoření. Na bytosti se musí vycejchovat nebo vytetovat, na předměty jsou vytesávány nebo vyrývány. Vytváření takovéto runy se může protáhnout i na několik hodin či dní. Nicméně permanentní runy mají několik velkých výhod. V první řadě je téměř nemožné je odstranit, jakmile je runa dokončena, její zničení vyžaduje obrovské množství energie a zkušeností. Navíc lze tuto runu využít víckrát, po ukončení doby působení runou vyvolaného kouzla (nebo jeho magickým rozptýlení) se runa musí někdy až den regenerovat, pak je však připravena k dalšímu použití. Jsou užívány hlavně runovými válečníky nebo na očarování předmětů či nějakých objektů (klenba nad dveřmi apod.).

Příklad runy
Na náčrtu jde vidět celkem 5 run hlavní a vedlejší. Ty mají za úkol redukovat sílu hlavní runy či její sílu zvyšovat to ovšem záleží na mágovi, kterou runu dělá.
Je mnohdy dobré kreslení run trénovat na papír, nežli se ihned runa začne dělat. Pamatujte, čím přesnější je runa, tím je i runa stabilnější a silnější.
Dalším podstatným faktem je, že runy je třeba aktivovat, což je náročné pro čaroděje. Pro silnější runy je třeba, aby mágovi asistoval druhý mág. Když se runa pokazí, nestane se nic, v nejhorším případě runa zajiskří a to bude vše.

Problémem run je jejich rozptýlení, které je mnohdy těší nežli jejich aktivace. Pro zničení run je potřeba runu odříznout od zdroje arkány, až pak je možné runu znovu deaktivovat.
avatar
Zorak
Výpomoc
Výpomoc

Poèet pøíspìvkù : 208
Join date : 02. 06. 14
Age : 25

Návrat nahoru Goto down

Návrat nahoru


 
Povolení tohoto fóra:
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru